Odczucia i opinie na temat zdalnych lekcji wśród rodziców, uczniów i nauczycieli są bardzo podzielone. Zdalne nauczanie to odwrócenie o 180° dotychczasowej, codziennej egzystencji. Zarówno od pedagogów jak i uczniów oraz ich członków rodziny wymaga szybkiego przystosowania się do nowych okoliczności. Jakie wady a jakie zalety za sobą niesie?
Zalety zdalnego nauczania
Wśród niewątpliwych zalet zdalnej nauki możemy wymienić:
- oszczędność czasu – uczniowie nie tracą czasu na dojazd do placówki edukacyjnej, dzięki czemu mogą wykorzystać go efektywnie,
- oszczędność finansowa – również wiąże się z dojazdami do szkoły czy na uczelnię. Zdalne lekcje pomagają zaoszczędzić środki finansowe do tej pory przeznaczane na komunikację miejską lub paliwo,
- zindywidualizowany proces nauczania – z pewnością szczególnie osoby ambitne potraktują to zagadnienie jako zaletę. Dzięki e-learningowi, uczniowie mogą dostosować tempo nauki oraz rozszerzyć zakres poznawanych zagadnień lub wielokrotnie przerobić materiał, który jest dla nich problematyczny,
- różnorodność form prezentacji pozyskiwanej wiedzy, która może być przedstawiona nie tylko w formie wykładu czy książki, ale i grafiki, filmu, audiobooka czy prezentacji multimedialnej,
- elastyczność w sieci – dzięki zastosowaniu urządzeń mobilnych czy tabletów z dostępem do internetu, z łatwością i w kilka minut można uzupełnić wiedzę na temat zagadnienia, które szczególnie nas interesuje, a materiał przerobić na dowolnym urządzeniu i w dowolnym miejscu.
Wady zdalnego nauczania
Wiele cech zdalnej nauki sprawia, że choć ze względu na obecną sytuację na świecie jest formą konieczną, to niezwykle kontrowersyjną i problematyczną. Wady zdalnego nauczania to przede wszystkim:
- izolacja społeczna – stanowi ogromny problem i blokadę w kształtowaniu zdrowych i potrzebnych wzorców budowania i utrzymywania relacji międzyludzkich. Izolacja przyczynia się do osłabienia motywacji, poczucia samotności, odosobnienia, niezrozumienia, a nawet depresji. Może być szkodliwa zwłaszcza wobec dzieci i młodzieży, które dopiero uczą się jak funkcjonować w społeczeństwie.
- przestrzeń niedostosowana do nauki – dotyczy zarówno zaplecza sprzętowego jak i wyposażenia gospodarstwa domowego. Wiąże się także z wygospodarowaniem każdemu z domowników miejsca do pracy i nauki oraz pogodzenia wszystkich obowiązków równolegle i na wspólnej przestrzeni.
- zróżnicowane możliwości finansowe rodziców – związane z niemożnością wyposażenia gospodarstwa domowego w niezbędne sprzęty,
- niedostosowany system edukacji – spowodowany brakiem czasu na przygotowanie programu edukacyjnego i materiałów dydaktycznych oraz przeszkolenia kadry pedagogicznej.
Zdalne nauczanie – rewolucja edukacji czy obnażenie problemów społeczno-ekonomicznych?
Patrząc ogólnie, forma zdalnego nauczania ma ogromny potencjał i otwiera szereg nowych możliwości i wyzwań. Być może przyczyni się do modyfikacji programowych lub położy nacisk na nowe zagadnienia, takie jak motywacja do samodoskonalenia się czy zainteresowanie nowymi technologiami. Jeśli jednak przyjrzymy się sytuacjom jednostek, zrozumiemy, że w dobie pandemii została wprowadzona zbyt szybko, aby przystosować do niej tradycyjny system nauki. Stąd pojawiają się problemy natury społeczno-ekonomicznej.
Dostęp do technologii takich jak komputer, stałe łącze internetowe czy chociażby miejsce do spokojnej i efektywnej nauki nie w każdym gospodarstwie domowym są jednakowe. Tym samym część uczniów zostaje bez możliwości zdobywania programowej wiedzy, a ciężar przystosowania miejsca zamieszkania i zaplecza technicznego często przewyższa możliwości finansowe rodziców.
Jeśli chcesz dowiedzieć się, w jaki sposób radzić sobie z problemami, które generuje zdalne nauczanie, zapraszamy na portal edukacyjny poświęcony nauczaniu, zagadnieniom psychologicznym z nim związanym oraz zbiór porad i nowinek z zakresu pedagogiki.